Skip to main content

benarkah malu tersesat jalan?

bila rindu menjengah diri.
hati berbisik dialah haluanmu
namun minda bersuara
pilihlah dia yang dapat lebih gagah
yang itu hanya dapat membahagiakan jiwa, bukan mata
namun hati menentang
apa dihirau nasib si matajika hati tidak damai...

ah..
aku keliru
antara dia yang menyanjungi dan dia yang mengerti
aku dibuai ke selatan ke utara
ke mana harus ku tentang?
berikan hambamu ini petunjuk
Ya Allah ya Rabbi

namun bukankah in bermakna diriku hangat.
hingga bisa membuat dua jejaka terpikat
tapi apa seronoknya hidup disekat
di dalam dilemma yang amat berat
solat istikharag telah ku buat
namun hati masih terjerat

hidup penuh tanda tanya
kenapa ini harus ku dapat?
apa sahaja yang telah ku dekat?
hingga ini balasan tuhan
hamba kerdil mengharap ihsan

sedihnya cinta tidak bisa dikongsi
andaikata dapat ku berlaku adil,
akan aku tabur rasa sayang yang ikhlas pada keduanya.
namun aku takut perasaanku disangsi
maklumlah ku tentang fitrah insani

mereka pasti tidak mengerti
niat ikhlas dalam hati
apapun terjadi
aku tetap harus memilih
antara dia yang menyayangi tetapi dijauhi
atau dia yang disayangi tetapi menjauhi

pikiran pening pusing
tunjukkan aku petunjuk yang jelas
diri ini meminta belas
jangan diganggu hati yang kacau
andai ku dapat terbang tinggi
melihat kelebihan di antara yang dua ini

kenapa tiada satu pun diantara kita meluahkan apa yang dipendam?
agar segala kekalutan dapat ditenggelam
namun aku malu sendiri.
mana mungkin aku bersuara
aku masih wanita melayu
hidup mati kerana maruah dan agama.

walau malu tersesat jalan,
itu bukan satu alasan.
kenapa diri harus dipersalahkan?
tuan hamba yang pantas berkata
tuan hamba anak jantan
pantang berundur sebelum maju

aku menanti siapa yang cepat
hati tak tahan menunggu jawaban
cepatlah satriaku ... cepatlah
kejarlah impian murnimu sebelum telat
kejarlah impianmu jika hatimu ikhlas
kekalutan ini pasti dapat dicantas.

Popular posts from this blog

Ikhlas. Seni. Penyair. Tiga kata ini yang sering bermain dalam jemala. sejauh mana Chempaka berikhlas? dalam menyubur seni? mendabik dada sebagai penyair? ah... diri masih malu untuk mengakui segalanya. sudah saban purnama diri mahu mengundur. mungkin selayaknya Chempaka sekadar sang perwara yang menjenguk di balik tirai rendang reranting hutan. yang jelas, diri tidak tetap di sini, tidak pula di sana. malu benar mahu mengakui segalanya. kini diri hanya mahu mengakui yang satu sahaja, sekadar seorang embuai yang masih berguru pada yang tahu. itu sahaja. tidak mahu lagi berlebih. malangnya, pasti suara-suara di luar taman larangan yang akan berkicau senda. aduhai... fahamilah. Chempaka lebih suka begini. biar tinta yang mewakili suara sepi diri.
cenderawasih burung kayangan, tuanku putih kilau keemasan. pandanglah hamba si gagak hutan, sebelah mata pun hamba tak terkilan. sebenarnya diri ini musykil, samada aku yang menjadi cenderawasih atau si gagak hutan? namun jauh di lubuk hati, aku begitu yakin bahawa aku adalah sang cenderawasih yang menagih cinta dari si gagak hutan. hahaha, sungguh diri ini kejam. aku tidak sanggup turun takhta demi memuja dia yang menjadi idaman hati. maka jelas sekali aku adalah sang cenderawasih, burung kayangan.
daniel. seorang adik sepupu. begitu comel dia meletakkan dahinya di atas jubin lantai dar nya. hati ini akan pasti tersentuh dengan melihat keletah si comel 1 tahun ini. ah.. rindu pada kota singa dan keluarga semakin terus membuak.