Skip to main content

pesan seorang isteri untuk suaminya.... (ilham dari penikahan mawi dan ekin)


wahai kekanda suami.
alangkah bernilainya hidup ini apabila mendengar lafaz akadmu pada pagi yang hening itu. sungguh engkau beriya mahu merampasku dari milik ayahanda dan bonda. tidak ku rasa salahnya. kerana aku tahu bahawa aku adalah sebahagian dari tulang rusuk kananmu. aku adalah milikmu. aku juga tahu wahai kekanda suami, layar bahtera bahagia kita bakal dinaikkan. dari itu bisikku padamu, aku teramat sayang padamu.

kekanda suami,
kucupan di dahiku darimu amat lembut rasanya. begitu juga mungkin lembutnya kasih yang bakal engkau taburkan padaku. kekanda suami, tidakkah kekanda bayangkan, kucupan yang indah di hari bahagia bakal memulakan segalanya, dan ia jua mungkin menjadi penutup kisah kita suatu hari nanti. di dahi ini kau berikan ciuman permulaan, dan di dahi ini juga nanti engkau kucup tatkala sutera kafan membaluti jasad kakuku. kekanda suami, benar bukan kucupan itu sangat berharga bagi kehidupan manusia. maka itu pesanku padamu, jangan engkau sia-siakan jaminan yang telah engkau berikan.

kekanda suami,
pesanku padamu. jika ditakdirkan aku dijemput dahulu darimu oleh yang Maha Esa, aku sangat berbahagia jika engkau meneruskan hidup ini dengan penuh rasa gembira. jangan dikau bermuram durja. cuma ingin ku ingatkan dirimu, jika engkau memilih untuk mencari penggantiku, kita tidak mungkin akan bertemu lagi. baik di alam mimpi mahupun di dalam syurgawi. sungguh dirimu milik isterimu yang kedua, bukan diriku lagi. oleh itu jangan dikau mencariku lagi setelah hari mega pembicaraan. aku? aku akan terus tersenyum berirmata di sebalik hijab. pesan yang tua; jika kita mahu membahagiakan orang yang kita kasihi, kita harus membiarkan dia hidup bahagia walau apa cara sekalipun. syahadan, senyumku akan sentiasa menjadi milikmu walau bukan begitu sebaliknya......

Popular posts from this blog

Ikhlas. Seni. Penyair. Tiga kata ini yang sering bermain dalam jemala. sejauh mana Chempaka berikhlas? dalam menyubur seni? mendabik dada sebagai penyair? ah... diri masih malu untuk mengakui segalanya. sudah saban purnama diri mahu mengundur. mungkin selayaknya Chempaka sekadar sang perwara yang menjenguk di balik tirai rendang reranting hutan. yang jelas, diri tidak tetap di sini, tidak pula di sana. malu benar mahu mengakui segalanya. kini diri hanya mahu mengakui yang satu sahaja, sekadar seorang embuai yang masih berguru pada yang tahu. itu sahaja. tidak mahu lagi berlebih. malangnya, pasti suara-suara di luar taman larangan yang akan berkicau senda. aduhai... fahamilah. Chempaka lebih suka begini. biar tinta yang mewakili suara sepi diri.
cenderawasih burung kayangan, tuanku putih kilau keemasan. pandanglah hamba si gagak hutan, sebelah mata pun hamba tak terkilan. sebenarnya diri ini musykil, samada aku yang menjadi cenderawasih atau si gagak hutan? namun jauh di lubuk hati, aku begitu yakin bahawa aku adalah sang cenderawasih yang menagih cinta dari si gagak hutan. hahaha, sungguh diri ini kejam. aku tidak sanggup turun takhta demi memuja dia yang menjadi idaman hati. maka jelas sekali aku adalah sang cenderawasih, burung kayangan.
daniel. seorang adik sepupu. begitu comel dia meletakkan dahinya di atas jubin lantai dar nya. hati ini akan pasti tersentuh dengan melihat keletah si comel 1 tahun ini. ah.. rindu pada kota singa dan keluarga semakin terus membuak.