Skip to main content

Rindu tak tinggal

Pernah kau dengar kompromi karat pagar besi dan desir daun bersatu dengan angin pagi? Itulah aku pada waktu ini yang membuka kembali lawang ini.

Kembali pada mandala ini, ada seribu kebersalahan menghurung diri. Pertama, aku hanya kembali setelah beberapa purnama menyepi. Ibarat kekasih yang hilang setianya, aku kembali memungut cerita yang sengaja aku tinggalkan tanpa bukti. Ah! Cerita klishe seorang pencinta yang dikeji oleh penyair. Malah kini aku membuktikannya. Munafik!

Kedua, jauh di pojok hati, aku mahu memulakan yang baru untuk segalanya. Aku mahu kembali menjadi Chempaka lalu pindah ke mandala lain. Sekali lagi; betapa rendahnya tahap kesetiaanku sebagai pencinta! Mandala ini adalah ruang pertama di mana aku mula belajar menari. Dengan kiraan tapak serta lengguk tangan, akhirnya aku mampu berdansa dengan aksara yang manis belaka. Ya Rabb, kembalikan ketulusan hatiku.

Pada bunda dan kekanda yang sentiasa bersabda atas ketekalan diri, aku mohon maaf. Bukan niat hendak menyepikan diri. Aku mohon, biarkan aku kembali mengutip perca-perca kenangan sehingga siap semula sebuah potret cerita.

****
Saya rindu menulis. Ini ialah ruang pertama saya menulis. Dr Mawar Shafei merupakan guru kedua saya dalam bidang penulisan setelah Cg Suratman Markasan. Masih terngiang-ngiang kata Dr Mawar, 'menulis di blog biar sedikit, yang penting tekal'.

Saya akui, kesibukan tugas menjadikan ketekalan saya tersangsi. Izinkan saya mencari ketekalan saya semula. Semoga tak hilang bahasa sastera Melayu. Amin.

Popular posts from this blog

Ikhlas. Seni. Penyair. Tiga kata ini yang sering bermain dalam jemala. sejauh mana Chempaka berikhlas? dalam menyubur seni? mendabik dada sebagai penyair? ah... diri masih malu untuk mengakui segalanya. sudah saban purnama diri mahu mengundur. mungkin selayaknya Chempaka sekadar sang perwara yang menjenguk di balik tirai rendang reranting hutan. yang jelas, diri tidak tetap di sini, tidak pula di sana. malu benar mahu mengakui segalanya. kini diri hanya mahu mengakui yang satu sahaja, sekadar seorang embuai yang masih berguru pada yang tahu. itu sahaja. tidak mahu lagi berlebih. malangnya, pasti suara-suara di luar taman larangan yang akan berkicau senda. aduhai... fahamilah. Chempaka lebih suka begini. biar tinta yang mewakili suara sepi diri.
cenderawasih burung kayangan, tuanku putih kilau keemasan. pandanglah hamba si gagak hutan, sebelah mata pun hamba tak terkilan. sebenarnya diri ini musykil, samada aku yang menjadi cenderawasih atau si gagak hutan? namun jauh di lubuk hati, aku begitu yakin bahawa aku adalah sang cenderawasih yang menagih cinta dari si gagak hutan. hahaha, sungguh diri ini kejam. aku tidak sanggup turun takhta demi memuja dia yang menjadi idaman hati. maka jelas sekali aku adalah sang cenderawasih, burung kayangan.
daniel. seorang adik sepupu. begitu comel dia meletakkan dahinya di atas jubin lantai dar nya. hati ini akan pasti tersentuh dengan melihat keletah si comel 1 tahun ini. ah.. rindu pada kota singa dan keluarga semakin terus membuak.